\"Žijeme v časti sveta, kde Ježiš naozaj chodil a ľudia tu preto veľkonočné sviatky aj viac prežívajú, \" hovorí Beáta Maamariová z libanonského Bejrútu.
Hlavný rozdiel medzi prístupom k Veľkej noci na Slovensku a na Blízkom východe je v duševnej rovine, zhodujú sa slovenské krajanky žijúce v Libanone.
Gita Sherfanová spresňuje, že napríklad 40-dňový pôst berú maronitskí kresťania veľmi vážne: \"Pôst tu dodržiavajú tak, že to bol pre mňa šok, na to sme z domu neboli zvyknutí, naozaj to veľmi prežívajú. \"
Kresťania v hlavnom meste susednej Sýrie, Damasku, robia na Veľkú noc veľkú procesiu po kostoloch v kresťanskej štvrti a nezáleží na tom, či konkrétny kostol patrí chaldejskej, maronitskej, asýrskej, melchitskej, grécko-katolíckej, arménskej alebo inej východnej kresťanskej cirkvi.
Po skončení pôstu na veľkonočnú nedeľu sa u kresťanov na Blízkom východe začína hodovanie. Mária Sarofinová, ktorá v Libanone žije už dve desaťročia, pripomína, že je to vždy rodinná udalosť.
\"Zíde sa celá rodina, robia sa libanonské špeciality kibbeh naíje, kibbeh saníje, tabuleh, stôl je bohato pripravený na jedenie a ženy už týždeň pred Veľkou nocou pripravia typický koláč maamúl, \" vysvetlila Sarofinová.
Kibbeh je libanonské národné jedlo - krokety z mletej jahňaciny, klíčkov, cibule a korenín podávané podľa regionálnych odlišností buď s píniovými či vlašskými orieškami, mätou, olivovým olejom a jogurtom. Tabuleh je celoročne populárny šalát z krupice, petržlenovej vňate, paradajok s citrónovou šťavou, olivovým olejom a cesnakom. Maamúl je zase okrúhly koláč z krupice, plnený vlašskými orechmi alebo ďatľami.
Súčasťou veľkonočnej výzdoby na Blízkom východe sú aj maľované vajíčka - nie však kraslice, ktoré dnes v Libanone robí Slovenka Helena Nasarová: \"Libanončanom sa veľmi páčia, a najmä moslimom, lebo oni sú šokovaní, že vyfukujeme normálne vajíčka, oni sú zvyknutí na plastické, keramické, drevené, ale také výduvky, ako robíme my, to ešte nevideli. \"
Na veľkonočný pondelok v regióne nevidieť ani chlapov s korbáčmi a vedrami vody. \"Tu sa nepolievajú ani nešibú, ľudia idú do kostola, navštevujú sa rodiny. Ale mňa manžel, aj keď je moslim, každý rok vyšibe, lebo sa mu to páči, \" smeje sa Anna Nasralláhová z juholibanonského Súr.
Manželia Sloveniek žijúcich v Libanone sú spravidla absolventi vysokých škôl v bývalom Československu a bez ohľadu na vierovyznanie túto veľkonočnú tradíciu prebrali aj do svojej vlasti.
\"Doma v Sajde máme stále ešte jeden šibák odložený, môj manžel tieto sviatky miluje a kvôli nemu robím na veľkú noc aj slovenské špeciality, \" dodáva Helena Nasarová zo Sajdy.
Z Veľkej noci majú na Blízkom východe radosť aj deti. V Libanone je tento kresťanský sviatok zároveň oficiálnym voľnom, podobne ako dôležité moslimské sviatky. Deti tak nemusia ísť do školy ani počas kresťanských, ani počas moslimských sviatkov.
Podobne je to aj v Sýrii, kde sa brány škôl zatvorili už v utorok a začalo sa päťdňové voľno trvajúce do veľkonočnej nedele.
0